onsdag 17 juni 2009

Hualigen vad dagarna går...

...Och det är redan midsommar. Kan ni tänka er. Nu är ju inte Inka någon jättevän av traditioner och också en liten Käring mot strömmen, så vad gör då vi på midsommar? Vad vi känner för. Två år på rad har vi käkat pizza på den lokala pizzerian. Eller bara haft en "vanlig" dag. Så det som händer, det händer. Men livet går vidare, och så också möbelköp och målning.

Jag håller på att måla väggarna i lokalen och det är inte allt för många penseldrag kvar innan det är klart. Sen ska jag ha en liten invigning tillsammans med mina vänner. Jag ska bjuda på snittar och bubbelvatten. Sen får jag nästan sätta upp ett litet snöre...som ska klippas av, hahaha. Bara för sakens skull. Tänk att så många ska mingla...på 20 kvadratmeter, hahahahahahaaha.




Köpte två stolar och ett litet bord som jag ska måla. Ska också sy fina kjolar till dem. Jag lägger ut efter-bilder sen.





Vilka vackra detaljer va? Handsnidade of course.









tillhörande ett litet brick/kaffebord. Sött!





Sen har jag köpt två stycken av denna romantiska stol också.




Jag har haft en dröm sedan jag var liten flicka. Att inreda ett dockskåp. Nej inte ett Lundby utan något som detta. Jag hittade det på en loppis och betalade en hundring. Det här är till mig som ett sido-hobby-projekt. Jag har samlat på mig lite fina möbler genom åren. Och de ska jag möblera med. Så man kan ju säga nu att jag köpt mitt hus...till slut.




Detta är ett hemmabygge. Kanske en farfar/morfar som byggt till dotterdottern. Alla fönster har riktigt glas. Och elektricitet är indraget.



MÅLAT!

Här har jag målat ett sött litet bord till Lena (Bibis chef) i Katrineholm. Hon blev så nöjd. Lena är en jättetrevlig glad och positiv tjej. Jag har bara träffat henne en gång men man känner nog ganska omgående om någon sänder ut positiva signaler. Och det gör Lena.




Och tre lådor finns också.




Och detta beställdes av Bibi i Katrineholm. Bibi har varit hos mig flera gånger och köpt möbler nu. Vi har också blivit goda vänner. Hon är en underbar tjej, som utstrålar en så´n positiv energi, så vitamintabletter behöver man inte ta när Bibi är i närheten. Kram på dig Bibi.





Jag hade turen att springa på detta golvur på en loppis i city. Det är ett hemmabygge från Oxelösund och är byggd 1979. Det såldes nästan genast, och fick flytta hem till en ängeltokig tjej på den Sörmländska landsbygden.














En väldigt söt litet barnsoffa hittade jag förra tisdagen på favoritloppisen. Tror jag betalade 75 pengar. Här är den ljusgrön. Och när jag var klar med den blev den...




...Vit, så klart. Den är beställd av Lena i K-Holm. Jag ska sy två söta kuddar till den också.




"Sitt en stund" har jag textat...på franska.




Och OLLE, det är barnbarnet det...född 2007.



SY SJÄLV!!!

Detta fina stolsöverdrag sitter på Bibis trädgårdsstol. Sååå snyggt, såååå enkelt och såååå speciellt. Det har hon själv köpt på Coop, för länge sen. Jag tänker sy till mina trädgårdsstolar också. Sen lägger man bara på en sitt- och ryggkudde.





Lilla Dante Boy njuter av sin "lelle".




Ha det nu så fint mina kära vänner. Hoppas ni får en riktigt trevlig midsommarafton, ni som ska fira den. Stressa inte ihjäl er nu utan njut av idag. Sköt om er och KRAM!



Inka

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Inka,
skrattar lite för mig själv, så mycket av det skriver om håller jag också precis på med, fast jag har ingen lokal men väl en liten butik bod på 18 kvm och en liten plats att måla möbler på, just nu håller jag på med en gammal soffa jag köpte för 50:-, kan det bli billigare?
Lycka till och ha en sköööön midsommar med pizza eller något annat gott = o )
soliga hälsningar
Sanne

LillaFlisan sa...

Jamen, du är väl helt otrolig!!!

Såååååååå fint du målat. De där gustavianska stolarna.... ujujujuj så fina de kommer att bli!

men Inka, sötnos ska du inte måla dem grå???

Hur som haver så önskar jag dig en jätte fin midsommar med pizza, nubbe och målarfärg eller vad det nu kan tänkas bli för något..... Spännande!!!

lilleman, Dante med sina änglalockar ser baske mig ut som om han är hämtad från några av mina ljuvliga vintagekort från sekelskiftet så söt är han!

Kram

flisan

Hannis sa...

Inkan!Please!!
Skicka hit lite energi!!
Vad du skapar fint hela tiden!

Dante är ju så söt så det är inte klokt!!

Här kör vi bara familjemys på midsommar.
Just nu finns ingen lust till något annat.
Och jag vägrar spela groda som ska hoppa runt en stång!

Ha en kanon helg!!

Kram Hannis

Himlarum sa...

Kul att se att energin flödar, kära Duracell-kanin!!!
Så fint allt blev!!!

Ha nu en riktigt skön pizza-midsommar! Själva ska vi fira på hembygdsgården mellan Trosa och Vagnhärad på dagen (bara för att de säljer så underbart goda bakverk nästan helt gratis!) och på kvällen blir det grillning med grannen. Lugnt & lagom!

Stor kram på dig!

Ann-Helen

Frida sa...

Hej Inka!
Så snygga dina möbler blev. Hur får du det så snyggt och slitet? Jag har försökt så många gånger men aldrig blivit riktigt nöjd.

Ser fram emot att få se hur dina stolar kommer att bli, det var verkligen fina detaljer på dem.

Önskar dig en trevlig midsommar!
Kram Frida

Vita små hjärtan sa...

Men oj så mycket fint!!!
Trevlig Midsommar Kram Agnetha

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad duktig du är! Dina fynd blir ju helt underbara efter din framfart!
ha en fin dag!
kramis/LenaS

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Hej!!
Önskar dig och din familj en riktigt fin midsommar.
Kram Irene

frøken olsens drømmer sa...

SÅ utrolig mye fint....grattis med butikken din :))
kommer du til å vise frem produktene som er til salgs ?
og prisene ? er sååå fasinert av alt dette du maler med tekst...
Så kanskje du kan sende til norge også ?jeg har jo toll kreditt igjennom butikken
alltid så hyggelig med kommentar fra deg ;))
klem fra meg

Hannis sa...

Hej underbara du!
Tack för dina fina,fina rader hos mig!

Har haft en ok midsommar.
Du vet ju hur det är med oro...
Känns som att det sitter i varenda por i kroppen!
Men i dag känns det lättare.

Vad blev det för er?
Pizza,soffan,godsaker?

Förresten,du fotar väl på invigningen så vi får se?

Kramen Hannis

Ps.Tror jag behåller mjölkkannan som den är!

Ingunn sa...

Så hyggelig at vi fant hverandre igjen i bloggverden. Nå følger jeg deg, så får jeg sett alle dine flotte innlegg :)

Så koselig å lese om navnet og hvor du kommer fra.

Ha en fin helg videre.

Hilsen navnesøster

Lallis - liv och leverne sa...

Men så mycket fint. Du är verkligen helt otrolig, vännen:)
kram Lallis

LillaFlisan sa...

Du ser Inka darling!

Det blev lite midsommar för er ändå!

Gissa vad det grillades här hemma just på midsommarafton?

Jo, helstekt fläskfilé med potatissallad! Ja, visserligen hade vi pastasallad till dottern och färskpotatis till svärfar också, för vissa är ju lite kinkiga!

Ha det helt underbart I Mariefred!

Det finns en hel del ljuvliga butiker där också så passa på att strosa runt!

Har du tid så sväng förbi lågprisvaruhuset Hedlandet som ligger i närheten av tågstationen (den riktiga, vid Läggesta) där har de billiga kläder och lite annat smått och gott inom heminredning!


Kram

flisan

Mamma till E sa...

Åå att inreda ett dockhus har länge varit min dröm med, men det har inte blivit av än.. Väntar med spänning på resultatet :)
Kramar Carro!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Haahaha,ska du inte fira midsommar.Ja ,det är ju inte sämre med pizza på pizzeria :)
Hoppas du hade det bra i alla fall.
Vilka bord du har målat,jag blir ju bara lyrisk när jag ser dom och vill ha varenda ett.
Den där dynar var ju både fiffig och snygg,det vill jag nog försöka mej på att ta efter.
Det ska bli så spännande att få se mer från din lokal och det du målar.
Må så gott
kram Anette

Mizty sa...

Länge sedan jag gav mig till känna av diverse orsaker som har varit och är. Vill verkligen tacka för alla goa, värmande kommentarer som du har lämnat under tiden Inka.

Och jisses vad du har målat, nästan så jag skulle bjuda hit dig ihop med en hink färg.

Håller med dig om midsommarfirandet, fullständigt. Jag jobbade så slapp jag.

Kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Men min lilla skatt...
...vilka fynd du kommer över. Nu har jag ju inget litet barn längre. men den soffan var ju för sööööööt. Och stolarna hade fina krusiduller på sig.

Pizza tycker jag går alldeles utmärkt att äta på midsommar. Vi hade en stor fest nu. Men efteråt känner man ju hur mycket jobb man lagt ner. För att inte säga slantar :O Skulle faktiskt kunna tänka mig en lugn midsommar med bara mannen också...

Puss o kram vännen

Viveka