måndag 14 september 2009

JIPPI! VI FICK HUSET

Ja, det är inte riktigt klokt detta. Att vi fick huset menar jag. Känns konstigt att just vi fick det. Men kanske lyckades jag välan charma ägarna.....på ett eller annat sätt.
Detta är ju en hyresrätt, i en hundraårig gammal skola. Hela huset består av 3 lägenheter med vardera tre våningar/familj. Här finns 5 sovrum, 2 badrum (ett med dusch och toalett & ett med badkar och toalett), vardagsrum, kök och en gästtoalett.
Kontraktet skall skrivas nästa helg, men innan dess ska även Markus titta.
Ett problem är att det är Direktel, och hur saftig blir inte den räkningen per månad då huset på 250 kvadrat skall värmas upp.

Om någon av er där ute vet hur man kan minska de kostnaderna...Låt mig få veta det snarast.

Nog om det...Här kommer bilderna.



Plan 1


Hallen i entréplan. Här kan man hänga av sig kläderna, både där vi ser på bild samt mitt emot. Golvet (från dörren till vardagsrumsöppningen) består av Klinker. Praktiskt och lättstädat.




I köket står bästisen Barbro och ler. Här blir väggarna vita och bänkar ska slipas. Tror diskamaskinen ingår.




Strax innanför ytterdörren har vi denna söta Gästtoalett




Utsikt från Köksfönstret...OBS!!! SJÖUTSIKT, hehe!




Vardagsrummet på ca 80 kvadrat, PUST! Och här ser ni de stora fönsterna på 3x2 meter (tror jag). Jag blir så knäsvag av detta vackra rum.



Här ur en annan vinkel, då man även ser en bit av Balustraden. Trägolven är enormt vackra.
Väggarna är inte målade sedan 1947 men det syns verkligen inte. Men jag kommer naturligtvis att bättra färgen.




Och från en annan vinkel där vi kan se braskaminen. Helt OK för min del!




Plan 2


Badrum 1

Badrummen var inte de finaste i huset. Men då jämför jag ju med resten, hihi. Men jag kommer att göra det så fint.




Badrum 2
Sött litet sittbadkar.




balustraden. Skinande trägolv och stor golvyta. Ni ser även trappen upp till plan 3





Så fint! Balustraden från en annan vinkel. De två fönstren längst bort tillhör det ena badrummet.




Detta blir vårt sovrum




Och Dantes rum

OBS! Alla sovrum + köket har sjöutsikt.




Utsikt från balustraden ner mot vardagsrummet. Utanför balustraden är takhöjden 5 meter.



Plan 3



Hallen på översta våningen med två burspråk...snyggt.




Och hallen ur en annan vinkel. Notera takbjälkarna!





Detta blir Kevins rum, bestämde han genast. Det blir naturligtvis andra tapeter här. Dessa möbler tillhör föregående hyresgäster och skall inte vara kvar.





Och här inne mina kära vänner ser ni Inkas Sy/pyssel/datorrum. Det finns 2 pysselplatser här inne och det är innanför dörren precis på höger- och vänster sida. Det här rummet kommer också nyttjas av gäster, då sängarna är inbyggda. Är det inte snyggt, så säg???




Och här blir Markus (min man) musikrum där han kan ha sina gitarrer, sin lilla studio och sin dator. Risken finns att här kommer det säkert en och annan konsertaffisch sättas upp. Men det är lugnt, för det blir bara hans rum.




Äh, ska vi gå ner igen?





Och denna ljuvliga sjöutsikt, får vi stå ut med, hahahaha. Inga problem.

Allt ser bra ut men det är oerhört mycket att tänka på. Vad är då haken? KATTER ÄR TOTALFÖRBJUDNA, på grund av svår kattallergi!
Så kan vi inte lösa det på bästa sätt för katterna, blir det ingen flytt. Kanske låter larvigt men våra katter, är också vår familj.

Puss och kram allihop. Love U all!

31 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Vilket makalöst vackert hus!

Helt otroligt!!!

MEN har ni köpt huset eller ska ni hyra? För om ni hyr så ingår väl värmen i hyran?
Förstår dig precis när det gäller katterna.
Skulle heller inte flytta utan mina killar. Inte ens om jag fick flytta in på Gripsholm, hahaha!
Men on ni har dem inne så är det väl ingen som blir drabbad?

Verkar skumt med en sån allergi som går genom väggarna.........


Hur som haver så håller jag tummarna att allt klaffar för JÖSSES vilken kåk!

Kram

Flisan

Hannis sa...

Jösses!
Vilket ställe!
Ser enormt ut.
Förstår att det är mycket att tänka på, framför allt med katterna...

Men jag ska hålla tummarna för att det ska lösa sig på bästa sätt.

Kram Hannis

Frida sa...

Hej Inka!
Grattis till det fina huset, det är verkligen underbart.
Hoppas du får en fortsatt fin vecka!
Kram Frida

hemma hos lilla mej sa...

Hejsan Inka.Vilket hus.de tär ju helt underbart.Vilken lycka att få flytta dit.Ha en mysig kväll kramizar ~~~~RITA~~~~.

Jgabriellah sa...

De e ju ett slott, typ!
KRAM

sylvia sa...

nydelig hus,kan god tenke meg du er spent nå,håper det ordner seg med kattene,har samme følelse jeg for dyr,men gratulere uansett,å sett inn varmepumpe.ha en fantastisk kveld.
klem fra sylvia

Vita små hjärtan sa...

Men grattis!!!! Vad roligt!!! Å vilket hus!!!!! Love it!!!!
Kramar Agnetha

Mamma till E sa...

WOW va fint!!!
Grattis så jätte mycket!!!
Fy sjutton så fint du kommer få till det där så duktig som du är på att inreda!
Men vad tråkigt att inte kissekatterna får föja med :(
Kram Carro

Lallis - liv och leverne sa...

Men herregud så härligt. och vilket drömhus:)!
Kram Lallis

Unknown sa...

Jag svimmar, såå fint och mysigt, stort lycka till med allt, kram kram, Bibi

Ett Vitare Hem sa...

Åh wow vilken lägenhet! Helt underbar och vilka möjligheter, tyvärr har jag inga råd att ge om elen mer än att visst fanns det en kamin? Elda så fall i den om ni kan....
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Viveka i Bläckhornet sa...

Men WOW!!!

Vilket hus!!! Jag förstår att du går omkring på små moln just nu. Vilka möjligheter med inredning. Åhhh jag är å glad för din skull. Hoppas nu att det löser sig med katterna. det vore ju trist annars.

Kram Viveka

sylvia sa...

hei igjen,
kan jo ikke regler i sverige,men her er det huseier som betaler varmepumpe i hus,eller de som leier kan gjøre det å få fratrekk i husleie..hadde passet veldig godt i et sånt stort hus.spør huseier du vennen,kanskje det blir ordning på det..den symaskinen fikk je billig.ca 200kr,tror den hadde stått i butikk lenge ,skulle nok være min den.ha en flott dag,du svever vel på skyer pga huset,hehe
klem fra sylvia

sylvia sa...

ja det var jo sånn,da vet jeg ikke,et helt utrolig hus uansett,dere finner nok ut av det,kanskje det er et veldig godt å varmt hus,vårt hus er ca 250kvm på tre plan,vi har hoved varme med ved,å så lukker vi dører osv,dere finner ut av det.tenk å bo dere da.
ha en skjønn dag igjen..
klem sylvia

Petra sa...

Grattis! Huset ser helt underbart ut. Och du kommer göra det helt FANTASTISKT!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Vilket fantastiskt hus.Sitter och gapar när jag ser bilderna.
Turgumma där :)
Hoppas bara att ni lyckas lösa det med katterna.
Kan redan tänka mej vad snyggt du kommer att möblera där.
Må så gott
kram Anette

ängeln i vitt sa...

Skämtar du människa... nä men vad fasen haha. Kan jag hyra ett rum? Min haka trillade just ner i mitt knä.....vänta så ska jag plocka upp det haha. Nä, men du jag tuppar snart av alltså. Finns huset i verkligheten? Nu får du lungna dig igen.. ja, jag måste ta en repa igenom alla rum igen.

Nu är jag tebax. Det tog en stund men jag var tvungen att gå till stranden och känna på vattnet oxå haha haha. Ja, jag vet inte vad jag ska säga mer än att där vill jag leva och bo....avis? hm, det är ju för 17 bara förnamnet...suck.

Jag säger som Flisan...det måste väl gå att ha katterna inne?

Nu till nåt helt annat. Du frågade ju om man kunde se vilka bilder som var vems i Romantiska hem & Inspiration i vitt? Nix pix. Men i början av boken står bloggnamnen. Vilken bok alltså. Jag hoppas att du får tag i den.

Jag blir så full i skratt då jag läser att du tycker att jag ska höra av mig till Vakre Hjem... hm, dom hörde av sig för några månader sen. Vet du vad jag svarade? Vad har jag och komma med i ett sånt underbart magasin haha. Lovade att jag skulle fundera och vet du jag funderar fortfarande haha.

Nu håller jag både tummar och tår att allt ordnar sig till det bästa.

Kram vännen / Carina

ängeln i vitt sa...

Lugna ska det väl stå va? Det är inte bara du som är ivrig haha.

Här kommer en kram igen

ängeln i vitt sa...

Jag igen haha. Duvan är inte riktig och inte särskilt klok heller men jag älskar denna Hjördis.

Ska du ha en kram till?

Självklart.... Kraaaaaam.

Jessica sa...

WOW!!! Grattis! :-D

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej igen!

Jag var tvungen att titta på dina bilder av huset igen. Så otroligt fint det är. Men är det en hyresrätt?

Angående hemreportage så blev jag kontaktad i höstas. Blev såklart jätteglad. Vi kom överens om att ett sommar reportage skulle bli jätte fint. Så vi förberedde med en massa pyssel och reparationer. Ett stort antal sommar blommor inhandlades och sedan väntade vi. Men tiden gick och ingen kom. När jag till slut fick veta i augusti att det inte skulle hinna bli något blev vi ju väldigt besvikna. Vi hade ju ställt in både sommar semester och annat ifall de skulle komma. Så nu vet jag inte hur det blir...

Tack för dina värmande ord iallafall.

Kram Viveka

Hannis sa...

Uppköparna...
Dom köper för att sälja.
Såg det när jag gick en vända och såg sakerna dom köpt från oss till mycket dyrare priser!
Men när jag gick en vända när vi packat i hop så fanns sakerna kvar...
Dom säljer för dyrt!

Gillar dig med vännen!!

Kram Hannis

liven sa...

Wow....grattis!!
Et utrolig flott hus dette da!!
Så store rom og flott utsikt!!
hugg ned litt trær så blir den enda bedre!!

ha det fint og kos deg med planleggingen!!

lovefriidrott sa...

Hej gumman.
men du VILKET hus!!! Såå fint oj oj kan bara tänka mig hur det kommer att se ut när Inka drar fram där:)
hoppas nu bara att det löser sig med katterna....ha en fin vecka
Kramis Sari

Inspiration i vitt sa...

Hej,
ojojoj vad ska man säga,
helt otroligt vad vackert.
Detta hus måste vara nåt alldeles speciellt med alla orginella lösningar,
snedtak, bjälkar,
spis och alla andra mysiga vinklar och vrår.
Vad stort det var oxå och tänk att få sätta fingrarna i detta drömhus som du får göra.
Ska bli såå spännande att få följa med på detta projekt.
Kramar till dig/Ingela.

Floras Kulle sa...

Gggg!!!

Jag biter ihop tänderna och darrar av AVUNDSJUKA!!! Vilken kåk!!! Vilket härligt boende!
Väggarna från -47 tycker jag är fina som de är, de är säkert linoljemålade eftersom det håller så bra utan att flagna.

Fast katterna, hur skall det gå? Kattkoja på gården? Näh, vad trist! Flisan sa de rätta orden tycker jag!

Uppvärmningen verkar förstås lite dåligt planerad med tanke på ytan, du har nog rätt i att det kommer att kosta en slant. En liten luftvärmepump eller dylikt skulle nog betala sig ganska snabbt... Fast en vedeldad kamin har förstås högre charmfaktor!

Kram//Annette

Unknown sa...

Men wooow!! Ojoj, du måste vara så lycklig att du kan spricka!! Vilket hus, vilken planlösning och vilken utsikt!! Ja, tänk när du får gå lös där inne med dina kreativa ideer!! Hm, luftvärmepump har sänkt våra elkostnader väldigt mycket!! Kram Petra

HAGENS VITA VARDAG sa...

Stort grattis! Vilka härliga underbara rum! För att inte tala om sjöutsikten =)..
Ha en fortsatt skön helg
Kram Anna

Else´s Bod sa...

Men ÅÅÅÅ Grattis!! Enormt hus! Verkligen!! Så stort att nästan lilla jag oxå får platts! *flirt*

Spännande allt kommer att bli nu!!
Ses snart!
Kram Lisa.

Mia Maräng sa...

Hejsan!
Åh vilket ställe! Finns dom, oh va avundsjuk jag blir.Det kommer nog att ordna sig med katterna.
Mia maräng

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Shit pommes säger jag bara! lyckost dig ;) Vill också ha :) SÅ himla fint, och vilken taghöjd!! :)

Kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/