onsdag 23 september 2009

Det bidde inget drömhus

Hej alla fina vänner!

Det blev inget kontrakt. Det skulle skrivas redan på lördagen vilket var i snabbaste laget. Huvudproblemet i detta läge var just våra älskade katter. Jag frågade igen om det överhuvudtaget fanns någon chans att vi kunde få ta med våra katter, men det hade de de varit tydliga med enda från början. Men vad sjutton gör man av sina håriga familjemedlemmar som man bott och umgås med i sju år och de är dessutom gifta och fått sex barn? Om vi skulle lämna dem till någon hade vi följande krav:
*Att vi kände personerna i fråga
*Att katterna inte fick säras på
*Att de fick vara utekatter, som de är nu

Hm! Lättare sagt än gjort. Och sådant är inget man fixar så snabbt.
Vi älskar våra fyrfota jamare och alla som har katter förstår nog vad vi menar.

Sen kommer vi till elen. Eftersom det är direktel i huset och som även värmer upp huset skulle räkningarna bli väldigt saftiga, speciellt under senhösten och vintern. Jag pratade med bekanta som även de betalade saftiga elräkningar även om inte deras hus värmdes upp på direkt-el. Jag fick veta att; för att värma upp det jättelika huset skulle jag kunna komma upp i summor som fyra-femtusen kronor på en månad.
Sen fick jag av hyresvärden veta att de stora fönstren inte var isolerade och att värden med fru skulle bo på ena gaveln av huset och hans syster på den andra gaveln. Och vi skulle sitta fastklämda i mitten.
Nu råkar det även vara så att vi är en familj som lever...i allra högsta grad. Ska man bo granne med oss får man räkna med, att Inka kanske sjunger för full hals i duschen, eller när jag städar eller bara är glad. Markus lirar gärna lite elgitarr, Kevin lyssnar på Hip Hop & R&B och lilla Dante låter som om han ibland svalt en högtalare...speciellt om han inte får som han vill.
Så jag tror nog att vi gjorde hyresvärden en tjänst.
Men som sagt...Synd, på ett sånt bedårande drömhus.

Tur att man har loppisar då som tröst, för ingen var mer ledsen än jag när jag vaknade upp till verkligheten igen. Här är lite jag köp, som kompensation:





Denna fina gamla soffa ska jag försöka klä om. Har aldrig klätt om en soffa förut men...man har åkt till månen, så varför inte?




Med tillhörande stol - Båda för 200 kronor




Två st. änglaljusstakar i keramik som jag målade från ont-i-magen-brun...till vita. 15:-/st





Ett sött kakfat i glas med silverhållare





Allt behöver inte vara vitt (trodde aldrig jag skulle säga så, haha). Denna bedårande lampa köpte jag för att ställa på byrån framför tavelväggen. Där matchar den minsann. Frågan är; är den gammal...eller är den ny, fast i gammal stil? Någon som vet???





En bur som tog en hel dag att måla vit. Var ljusbrun innan. Ge mig gärna tips om vad jag kan ha i den. Trettio kronor var priset på den.




Jag blir helt knäsvag när jag råkade springa på detta decilitermått. En ynka tia kostade den (gratis nästan).





Och litermåttet stod bredvid för 15 riksdaler - också nästan gratis. Så fint!




Jag hade en gammal blomsterlåda i trä på tomten som vittrats sönder. I den fanns ett underrede i plåt/zink. Lånade två stycken plåtsaxar av grannen som är smed och klippte till 2 klockor. Målade dit urtavlor, shabbade och strök på ett lager lack. Nu ska jag bara köpa 2 urverk och visare. Har alltid velat ha ett par sådana hemma...och nu får jag ju det.





Förresten var det jättekul att klippa i plåt, men vad ont det gjorde i handen efter någon timmes klippande. Klippte också till fyra olika krucifix.


Det var allt för idag. Ha det nu så gott gullungar och ta väl hand om er.
På fredag ska jag och mannen ut och äta, för då har vi stått ut med varandra i 10 år, hahaha.
Jag ÄLSKAR min Markus! Han masserar mina axlar och fötter i stort sett varje kväll och serverar mig kaffe när jag helt utmattad sätter mig i TV-soffan på kvällen.

Men nu ska jag in och kolla på era bloggar och...INSPIRERAS.

Kram Kram

Inka

23 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Ont i magen brun :-))))))

När jag såg din kommentar så blev jag alldeles förtvivlad när jag läste att det inte blev något med huset men nu förstår jag.

Jag tror precis som du att det hade blivit både dyrt med uppvärmningen men även rätt jobbigt med hyresvärlden som granne.
Att du sen bara skulle få ta med dig HALVA familjen var naturligtvis spiken i kistan.

Jag är övertygad om att du kommer att hitta ditt drömboende så småningom och så är ju själva letandet halva nöjet också eller hur!

Det är ju lite som med loppisar. Det är JAKTEN på fynden som är halva nöjet!

Kram

Flisan

Tanjis sa...

Åh, va synd att det inte blev något hus! Fast man får ju försöka tänka positivt (även om det är svårt), det var antagligen inte meningen att ni skulle flytta dit.
Äsch,jag vet inte, jag såg ju hur fint det var..........

Vilka fina loppis fynd du gjort. Jag vill också testa att klä om någon fåtölj eller soffa så det ska bli spännande att se hur du lyckas! :)

Mamma till E sa...

Tack så mycket :) Ja det är inte alltid så kul att städa i barnens rum när man vet att det snart ser lika jäkligt ut igen hihi...

Tråkigt att ni inte fick erat drömhus men det dyker säkert upp nåt annat snart som passar er bättre. Tycker ni gjorde helt rätt, inte vill man flytta från sina katter, dom är ju också familjemedlemmar!

Den där soffan och fotöljen kommer nog bli supersnygga när du målat och klätt om dom! Och klockorna!!! Åååå så fina!!!! Vad du kan!

Kram kram! /Carro

Veronica sa...

Hejsan!

Fniss, ont i magenbrun! Jag var på loppis i Nyköping Lördags och såg ett par lika dana, kanske var det samma. (Misstänker att vi har samma guldgruva du och jag, den som bara har öppet två dgr i veckan.) Min första tanke var oxå diarré färgat!Fniss!

Det var nog tur i alla fall att det inte blev ngt hus, TÄNK om ni ångrat er ich HUR hade det kännts att lämna bort familjemedlemmar till förmån för ett flådigt hus! Det kommer säkert fler chanser till vackert boende. Hav tålamod!

Förresten du är ju en inredningstjej som målar möbler osv. Vet DU vart jag kan få tag på ringöglor till mina byråar här hemma?? Håller på att måla åt en kompis och hon vill ABSOLUT ha gammaldags ringöglor!

Kram Veronica

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Neej så tråkigt för er! jag som hade sett fram emot hur du skulle inreda huset :) Men vilka fin soffa och fåtöjj du hittat då, småpengar dessutom! :)

Kram på dig

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

liven sa...

Synd med huset men klart du ville ha med kattene dine!!
Fine loppisfunn du gjorde hvertfall....det er nå en liten trøst!!!

ha en fin kveld:o)

sylvia sa...

det rette huset dukker opp skal du se,å katter må man ha med,å synge på badet er en menneskerett.det ordner seg skal du se..
å noen herlige loppis funn,i fugleburet haddde jeg satt en madonna,en gammel bo,litt spets .meg i et nøtte skal.
å du...tusen takk for herlige ord på min blogg,sitter her å rødmer,takk takk det varmer...
ænsker deg og din familie en god natt..stor natta klem fra sylvia

SoCal Helene sa...

Hittade precis hit från Flora's Kulle, härligt!! Tråkigt att det inte blev nåt med det härliga huset men vad tänker dom med som inte tillåter katter, så dumt!!!
Wow, vilket fynd du gjorde på soffan och fåtöljen! Ser ut att var i bra skick oxå, det är alltid ett plus!!!
Ha det gott å de, Helene

Jgabriellah sa...

Jo Jackan var svindyr, men han har sålt lite kläder till kompisar, sen hade jag en rabatt kupong så de blev inte så mkt kvar.... Det är så man måste handla om man ska ha råd me märkeskläder.
Det var länge sen han fick några dyra kläder. Han har lika gärna handlat på Dressman. Typ första gången han handlar på MQ. Börjar väl bli stor och jag e såå glad när han vill ha lite snyggare kläder.
När ska vi bli grannar då????? NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
KRAMIS.

Hannis sa...

Skulle inte heller flytta utan min gapiga katt.
Han är ju medlem liksom.
Och med den uppvärmningen!!
Jösses.
Nya hem kommer att dyka upp.

Och under tiden har du ju skaffat dig saker att göra=))
Vilken utmaning att klä om!
Men du, den där buren...
Ja, om du inte har plats så då får den plats i Uppsala,hehe.

Mina älskade ringar...
Många är köpta utomlands,precis som mina stooora armband men den med vita stenen är faktiskt köpt på HM.

Kram Hannis

Diverselådan! sa...

Trist att läsa om huset, det var väldigt fint, men att inte få ta med sig hela familjen kan ju inte heller kännas bra.

Ont-i-magen-brun. Kanonbra uttryck!

Kram från Annette

lovefriidrott sa...

Hej vännen

men så tråkigt att det inte blev nå med huset, fast det kanske var meningen med tanke på allt tjafs runt i kring.
Och du, vilka fynd
ha nu en riktigt trevlig helg
Kram Sari

Vita små hjärtan sa...

Men så trist med huset!!!
Men du har ju annat vackert att trösta dig med ser jag!!!
Ha en skön helg!
Kram Agnetha

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad trist att det inte blev något drömhus men jag har full förståelse för att ni tog det beslut ni tog....hoppas ni snart hittar ett annat drömhus!
Ha en riktigt fin helg!
Kramis/LenaS

Pernilla sa...

Trist med huset, men det låter som att ni gjorde rätt. Det kommer att komma nya alternativ till boenden tror jag som är ännu bättre!

Men tur man kan trösta sig med lite shopping! ;-) Helläckra saker du har fyndat! Så duktig du är på att fixa till "bajsbruna" tingestar till läckra vita. Impad.

Veronica sa...

Hej Inka!

Gissa vem som ställt ljusstakarna där då???? JAG! Ja det vore kul om man stötte på bloggkompisar på ett sådant ställe! Det är ju rena paradiset för sådana som oss!
Tack för tipset, tror bestämt det blir en tripp till Clas Ohlsson nästa gång vi är i stan!

Kram!

Mamma till E sa...

Har inte varit på ÖH på länge faktiskt, ska också kolla bilar till Egon där ;) det ahr jag inte tänkt på!

Och du, hon med alla gröna växter i massa fula plastkrukor? Hon heter inte möjligtvis Ingela ;) Hahaha, för då förstår jag vad du menar i så fall hihihi......
Kram!!!

Frida sa...

Vad tråkigt att det inte blev något hus. Jag förstår problemet med katterna. Jag har själv haft katt en period och man blir verkligen fäst vid dem. De blir som familjemedlemmar. Även om det inte känns så nu så kommer du säkert att hitta ditt drömboende så småningom.

Min spegel har jag köpt i Ystad men den kommer i från housedoktor så den går säkert att få tag på lite överallt. Kransen har jag bundit av eukalyptusblad. Kan rekommendera att göra kransar av dem det luktar så gott med eukalyptusblad .

Vilken fin soffa, den kommer säkert att bli jättefin.
Hoppas du får en fortsatt trevlig helg!
Kram Frida

Jgabriellah sa...

Japp. Långkalsonger i päls får de bli. Lovar ha ha haaa....

Mamma till E sa...

Haha okej, nej då var det inte samma person vi pratade om ;)

Nja vi har väl en "kris" just nu, men vi ska försöka kämpa oss igenom den, det sista jag vill är att separera och det ska vi försöka undvika :)
Tack för dina fina ord!
Kram!!!

sylvia sa...

hei inka.
tusen takk for besøk hos meg.hyggelig du besøker meg.
ønsker deg en trevelig kveld.klem fra sylvia

lovefriidrott sa...

Hej Vännen
Tack för dom fina orden hos mig...du är för "GO" jag blir alltid så glad o varm i hela hjärtat av dina kommentarer. Tack snälla fina du:)
Kram Sari

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Inka.
Jaha,vad trist.men det kanske var någon mening med det med.Det kanske
dyker upp något annat.
Fina saker du tröstar dej med i alla fall.Soffan och stolen tycker jag ser jättefin ut som den är,men den kanske är sliten.Hursom helst,så kan du säkert klä om den.
Men du,klockorna,vilken idé,vad påhittig du är,och duktig framför allt.
Må så gott
kram Anette