tisdag 29 september 2009

Stå aldrig långt fram i kön på ÖPPEN HAND i Nyköping

Hej alla gullungar i era vackra stugor/villor/radhus/torp/lägenheter/slott/palats.
Hoppas ni har det bra.

Inka är både ledsen i och arg i dag. Varför?


Det började med att jag och Markus skulle hämta en spegelbyrå på Öppen Hand igår (Måndag) som jag köpt tidigare. Och när vi var där inne, såg jag en fin gammal skrud hänga på en klädställning och bestämde mig för att den, ville jag ha.
Eftersom loppisen skulle öppna klockan fem på tisdagen, ville jag vara där i god tid så ingen annan skulle hinna norpa den så redan klockan halv fem kom jag dit. Där satt några redan och väntade. Kanske ett tiotal.
När klockan var ca kvart i började alla att resa sig och ställa sig i kön.
Till höger om mig ställde sig en kvinna med hijab-skrud., och vet ni vad??? En kärring bredvid mig på vänster sida och en varelse av manligt kön som stod bakom mig började skrika följande till kvinnan: -STÄLL DIG LÄNGST BAK I KÖN...FATTARU..KÅ Ö -KÖ, VET DU VAD DET BETYDER...STÄLL DIG I KÖN...NÄE, VI ÄR INGA RASISTER MEN DU ÄR EN SKIIIITSTÖVEL. Kärringen gapade så högt så jag nästan kunde se magmunnen på henne. Jag sa till henne att hon hade setat på bänken med oss andra tidigare, att detta var hennes plats i kön. men tror ni att hon lyssnade på mig. Nej, inte ett dugg. Och sen började varelsen bakom mig också skrika och gasta på kvinnan och sen vände dom blicken och började gapa på två killar också (inte heller från Europa)....STÄLL ER LÄNGST BAK I KÖÖÖÖÖN, FÖR FAAAN...#&%?)`?=`^*&!!!
Killarna var också där innan mig, så de hade inte heller trängt sig.
Usch, det gjorde så ont att se.
Jag tittade kvinnan i ögonen och sa att jag såg att hon också hade setat på bänken. Strunta i dem, sa jag. Men hon såg så ledsen och rädd ut.

Så öppnades dörrarna.... och alla började knuffa på hysteriskt, varpå den flintskalliga varelsen bakom mig började vifta med knytnävarna i stora cirkelrörelser, som i en tecknad film. Hans ögon blev stora och formades som klot, han såg fullkomligt galen ut. Han viftade med sina knytnävar, pressade på och knuffade in mig i dörren i sin framfart, så jag fick en smäll i armen och benet.

Väl inne köpte jag min skrud och lite annat, men det kändes inget bra idag. Jag kände mig så ledsen. Träffade kvinnan som de skrek åt, strök henne över armen, i sympati. Hon nickade mot mig och försökte le, men det gick inte så bra.
Träffade på den hårlösa varelsen och frågade honom vad han höll på med?
-Du skrek som en tok i kön, och knuffade in mig i dörren.
-Ja, men de knuffades.
-Nehej, du, sa jag. Det var du som knuffades. Och din blick blev galen och du viftade med armarna som en tok sa jag. Hur mår du egentligen...?
Men han bara grymtade och muttrade.

När jag så åkte därifrån passerade jag busshållplatsen. Där satt den ledsna kvinnan. Hon hade inte köpt något. Hon satt där, tittade ner mot marken och såg så ledsen ut.
Det gjorde så ont i mig, så jag började gråta.

NI SOM GJORDE DETTA BORDE SKÄMMAS!

Så om ni där ute får för er att besöka Öppen Hand, gör gärna det. Men undvik att ställa er längst fram. Det är livsfarligt.

Trots den mycket tråkiga händelsen kommer här lite loppisfynd i allafall, från idag och ett par veckor tidigare.





Här är skruden jag köpte idag. Kan någon säga från vilken era den kommer i från? Och det var för den jag ställde mig i kön i tid. Den var heller inte så jättebillig.


Den består av 5 delar; särk, klänning, två långstrumpor, ett underförkläde och ett överförkläde.



En gammal registreringsskylt jag vunnit på tradera.




Hylla 25 riksdaler




Dessa borstset kostade 5 kronor per del.




En söt liten koffert, innehållande en gammal diabildsprojektor - 30:-




Lampa med industriell känsla, till Kevins rum.
Den andra lampan / till mig, hehe




En fin tavla med text och lite ramar


Det var allt för den här gången. ha det så bra mina kära. Ta väl hand om er.

Kram Inka

27 kommentarer:

Frida sa...

Hej Inka!
Ja de borde verkligen skämmas. Så beter man sig bara inte, stackars kvinna. Du har ett gott hjärta som visade sympati för kvinnan.

Fina loppisfynd du hittade i alla fall, skruden är underbar.

Angående kransen av eukalyptusblad så blir de bruna efter ett tag men det dröjer. Hortensiakransar brukar nog hålla sig längre. Tror inte att de blir lika bruna.

Kram Frida

sylvia sa...

gd kveld inka.
huff for en opplevelse du hadde i dag,noen er sånn,bare meg å bare meg vettu,godt du snakket med damen som ble behandlet så grusomt.
stakkar hun å stakkar deg...
men nydelige funn du har med deg hjem..moro det.likte alt sammen..
godt det finnes folkk som du med empati
stor natta klem fra sylvia

Viveka i Bläckhornet sa...

Men vad i fridens dagar håller folk på med ???
Ja jag förstår att du blev upprörd Inka gumman. Du skulle kört in en armbåge i magen på honom när han stod bakom dig och knuffades. Elaka gubbskrälle!!!
Tur du fanns där och visade sympati för kvinnan iallafall. Det värmde säkert i henne.

Finfina fynd du gjorde. Har aldrig sett en sån skrud förr.
Och 5:-/st för borstarna måste ju vara ett kap.

Den där loppisen lät ju spännande ur flera synvinklar. Kanske har man turen att komma sig dit nångång. Men jag ska komma ihåg att ta på mig hockey utrustning först...hihi.

Puss Viveka

Jgabriellah sa...

Men fy. Jag hann inte dit igår, men när man hör sånt blir man ju inte precis sugen heller.
Du skulle berätta det för ÖH. Dom måste göra nåt för det har blivit såå hysteriskt. Inge kul alls ju. Kanske dörrvakter och kravallstaket kan hjälpa? Finns det väktare som jobbar ideelt tro ;)
Hmmm. Jättesöt dräkt, men jag har ingen aning om var den kommer ifrån. Ska vi dricka kaffe ihop snart?? När får jag bli granne då? Fy vad jag tjatar men det skulle va skitkul!!!!!!!

Med en doft av lavendel sa...

hej!
tänk vilka elak människor det finns ivår omgivning,vad bra att du sa ifrån. Vilka härliga fynd du gjorde,måste ta mej dit har ju inte långt dit eftersom jag bor istan.
kram annika

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Hej! Nää vad ledsen man blir. Vilka idioter det finns :( Men dina loppisfynd var ju jättefina! Älskar kofferten :) Du skrev att du ville beställa ett fårskinnshjärta av mig, är du intresserad så maila mig på jordgubben_87@hotmail.com

Kram på dig!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

Diverselådan! sa...

Oj, så mycket fina fynd. Öppen hand i Nyköping har jag aldrig hört talas om förut. Ska kolla upp det, men stå långt bak i kön, för säkerhets skull.
Kram från Annette

Ett Vitare Hem sa...

Ja fy för sådana männiksor, det är sådana människor som skrämmer mig som bidrar till negativitet i samhället! Förstår att du vart illa berörd och lessen det hade jag också blivit. En massa härliga fynd har du gjort i alla fall.
Ha en fin eftermiddag!
Kramis/LenaS

Hannis sa...

Fy fan vad bra att du röt till!
Såna där människor gör att man börjar fundera på den mentala hälsan!
Finns väl nog med elände i vårat samhälle än att folk ska mucka i en kö dessutom...

Men fyndat har du gjort!!
Nu blev jag loppissugen igen!

Hur går det med butiken?

Kram Hannis

sylvia sa...

hei inka,
tusen takk for besøk hos meg.å koselig å bli mer kjent med deg,takk for at du delte det med meg,så du er fra norge å,da har du det beste fra begge land i deg..syntes dere i sverige er sååå mye flinkere i den romantiske landlige stilen.å jeg elsker snikkerglede,så mye fint der.ja vi bor ved vannet,kan stikke tåa i vannet hele året,det er nydelig,setter så pris på det,gir en ro i sjela.koselig du bruker mine bilder til inspirasjon,kaldt her i kveld,må snart fyre med ved,men holder igjen.he he vil ikke gi helt slipp på varmen ennu.
ønsker deg en nydelig kveld.
stor klem fra sylvia

Jgabriellah sa...

Hellooo
Jo Maria sa att hon ville ha skyltfönster. Synd för oss =(
KRAM

liven sa...

Ja det er sant at folk bør skamme seg!!!
For en dårlig oppførsel!
Fine ting du har funnet....lampen din ligner på et loppisfun jeg gjorde!!

ha en fin kveld Inka :o)
P.S. oppskriften på eplekaken ligger på 30 september 2008 i min blogg!!

Mamma till E sa...

Men vilka männsikor det finns! Det är verkligen hystersik utanför Öh, jag står alltid längst bak för att slippa bli halvt ihjäl klämd, men det kanske är därfär jag aldrig hittar nåt där för allt det braiga är ju redan köpt när jag kommit in ;)
Så skåpet är inte köpt där, det är från en loppis på en gård utanför Buskhyttan i sommras.
Egon går på Violen, verkligen kanon där, men fröknarna på Blåklockan verkar också jätte bra!
Det där borstsettet du fyndat blev jag riktigt avis på!
Kramis :)

lovefriidrott sa...

Hej Gumman

ja du det finns alla möjliga människor i vår herres hage:(
Fy fasiken för såna, förstår att du blev ledsen:(
Men men Inka vilka fynd du gjorde:)
Fantastiskt fina, skruden var bara supernice:)
Nästa gång du besöker placet, får du har stridsmundering på dig hi hi

Tack för att du gillade min butik o öppnat konto, du är för go o snäll
Stor Kram Sari

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Inka.
Men så tråkigt,kan riktigt känna vilken otrevlig stämning det blev.
Så elaka en del kan vara.


Fina fynd du gjort.Hyllan är ju så fin,letar efter en liknande att ha på bron utanför dörren.Skruden är vacker,har ingen aning om hur gammal.

På tavlan står det:Utan kors ingen krona.
Gammal stil så ganska svårt att läsa.

Må så gott
kram Anette

Anneli sa...

Hejsan!
Här har man inte varit tidigare - fin blogg har du med mycket fina saker***
ingen rolig upplevelse på "Öppen Hand" - har varit där några gånger, ganska mycket folk ser jag att det brukar vara...jobbar på Mariebergsgården som ligger precis bredvid...hmmm...Nyköpingsbo alltså...
kan det vara så att du är den Inka som Min son Nisse S har jobbat med på "Spin" tidigare??
Kika gärna in till mig om du har lust***kommer gärna åter hit**
Kram
Annelie

Anneli sa...

HejHej!!
Nisse han mår förträffligt, just nu gör han lumpen, muckar i december, har börjat räkna på måttbandet nu...
Jag har bloggat sen september -08, drygt 1 år alltså och tycker det är jättekul, får så mycket inspiration, tips och idéer. Sen är det ju kul att få visa vad man själv håller på med och tycker är kul...
Har länkat dig med***
Ha det bra
Kram
Annelie

Vita små hjärtan sa...

Men kolla...åååå vilka vackra fynd du har gjort!!!! Ja en del vet inte vad mänskligt hyfs är!
Kram på dig! /Agnetha

Jgabriellah sa...

Såklart att det inte är fult med en vit hyllla på en vitvägg, men det är fult med en vit hylla på en smutsvit (antikvit) vägg ;)
Det riktigt skär sig kan jag lova.....
=)

LillaFlisan sa...

Du är baske mig min superhjälte!!!!!

Inka, My darling!

I love you!!

Civilkurage, medmänsklighet och godhet!

Det står du för.......

Kram

Flisan

Else´s Bod sa...

Men Fyy, Ja massa skumt folk finns det!!
Men grattis till fynden!
Trevlig helg gumman!!
Kram Lisa.

Frida sa...

Hej vännen!
Tack för din omtänksamma kommentar. Det är bättre nu, har varit lite jobbigt på jobbet i några veckor, men det har fixat sig.
Hoppas allt är bra med dig och att du får en trevlig helg!
Kram Frida

Bette sa...

Heisann!
Så koselig at du besøkte bloggen min! Velkommen igjen:-)
Virkelig nydelig blogg du har,da! Her kommer jeg gjerne tilbake!

Og for et vakkert hus dere har kjøpt! Gledermeg til å se flere bilder derfra.

Ha en fin dag!

Klem fra Bette!

Guttemamma sa...

HJelpes meg,folk assa....
Ønsker deg ialefall en fin helg videre,koselig at du tittet innom meg!!
klem

Inspiration i vitt sa...

Hej goa Inka,
usch vilken hemsk historia,
min dag hade oxå varit förstörd om jag varit med om nåt liknande.
Du var mycket modig som sa till den hysteriska människan och såå vänligt av dig att ge omtanke till den stackars kvinnan.

Så synd att ni inte kunde tacka ja till drömhuset men du ska se att det kommer nya.

Gillade din ide' med klockorna du gjort, ojoj så snygga de var.

Kram på dig /Ingela.

Nygammalt sa...

Näääää, fy vad hemskt! vad är det för fel på människor? Tur i allt det hemska att du är en sann medmänniska och visade den stackars kvinnan lite medkänsla. Fina saker har du iaf hittat.

Tråkigt med huset, hoppas att ni hittar något annat som ni fastnar för istället. Letar själv bostad just nu och det är vädligt stressande, speciellt när man har utflyttningsdatum satt.

TAck för den fina kommentaren hos dig.
Många kramar till dig.

Vit som snö sa...

Hej Inka! Måste börja med att tacka för titten hos mej o din fina kommentar som gjorde mej såå glad!
Nu har jag tittat runt här o är glad att du lät mej hitta hit till din mysiga blogg.
Härliga fynd på loppisen o jag beundrar ditt mod att stå upp o stötta den stackars kvinnan. Ibland möter man verkligen galningar, trist, en sån måste ha ett hemskt liv!
Ha en fin vecka! Kram Cilla