lördag 28 juli 2012

Den glömda bloggen...



Känner en sorg över min blogg som kan verka glömd...av mig. Men den är inte glömd utan har bara vilat en tid. Har väl ofrivilligt prioriterat beroendeframkallande forum som boven Facebook...GRRR! Men jag har saknat att göra inlägg här. Saknat min blogg och blivit både lite ledsen och besviken på mig själv när jag går in hit och tänker: Voffö gör ho på dette viset? Voffö har ho inte uppdatera?

Nåväl, får skärpa mig.

Vad har då hänt sen sist? Inget världsomfattande i mitt liv. Samma energi har jag och samma kreativitet...som innan.
Förra våren påbörjade vi renoveringen i vårt gästhus på sisådär 40 kvadratmeter. Vi rev tapeter och isolerade i det stora rummet. Sen gipsade vi väggarna och målade. Min äldsta son bodde där ett tag men huset är inte vintervänligt utan tre timmars eldning i kakelugnen, för att komma upp till runt 22 graders värme. Nu har sonen flyttat hemifrån...snyft. Så nu börjar renoveringen närma sig sitt slut.

Här kommer några bilder från det stora rummet i stugan.


Här är väggarna isolerade, gipsade och målade. Det gamla hängande papptaket är också nerslitet.

















Taket målat! Jisses vad lång tid det tog. Jobbig ställning att måla i också. Även om jag stod på en stege blev det jobbigt för nacken. Men väl värt besväret.
















När vi hade rivit de gamla gräsliga tapeterna från 70-taletnånting uppenbarade sig detta rejäla "plank"





















Spacklade de grövsta springorna, efter att ha dragit ut miljoners rostiga järnspikar.





















Welcome white! Lägg märke till den överdrivet snygga dörren. Älskar!





















Samma sak på den andra sidan om kakelugnen. Den dörren är från den gamla ingången
















Sedan slet vi ut den orangeröda plastmattan som med sin fula uppsyn störde mitt kreativa öga





















Och karln min satte igång slipmaskinen. Nu skulle golvet pimpas, hi hi
















Japp! Möbler på plats! Den vackra sängen inhandlades på "Vita Rum". Endast 999 riksdaler kostade den. Bra pris för en vacker sovplats.
















Nyplockad Rhododendron sprider väldoft och ter sig vacker i rummet
















Preliminär lösning. Bakom det virkade överkastet kan gästerna lägga sina kläder och annat under vistelsen
















Och kakelugnen rengjordes och putsades. Och kolla in golvet så fint det blev när det slipats och lackats.












































Voilá! Inredningen är inte bestämd än. Man måste prova sig fram innan man är nöjd...har jag märkt.

















Så där ja! I nästa inlägg kommer jag visa bilder på renovering av kök, hall och toalett.

Kram på er alla bloggvänner, gamla som nya. Sköt om er och ta väl hand om varandra. Lova det?




Kram Inka

8 kommentarer:

G:a Affären sa...

Men vilket projekt, det var inte dåligt! Nu har ni ett jättefint gästhus och kanske sonen kommer hem ibland och bor där. Kakelugnen med sitt krön är ju guld värd!
Ha det gott!
Kramar
Cia

Rosa i huset i vitt sa...

Hejsan vad fint du har ...vi sågs hos Viola hoppas vi ses igen

Ha det bra
kram Rosa

Kjolesnekkern sa...

Hei og god sommer! Så godt med litt bloggeferie, jeg synes det har vært litt godt, jeg.) Så fint det blir, dere er kjempeflinke å står på! Og selvsagt skal du få bruke paviljongbilder fra meg, en ære at du lier den.) Klem

Hanna sa...

så fint det blir. Vad vacker kakelugnen är.
ha en bra dag!
Kram
Hanna

LillaFlisan sa...

ååååååh! SÅ fint!!

se upp bara så inte gästerna flyttar in för gott, det hade jag nog försökt med om jag fått gästbo där ;)

största kramen!!


Flisanlisan

Hanna sa...

Ha en fin helg.
kram
Hanna

Kjolesnekkern sa...

Hei igjen, gjestehuset deres er helt nydelig, måtte innom og se igjen:) ja, jeg er fra Rød som er ei lita bygd utenfor Molde, mellom Molde og Sunndalsøra. Bodde der fra 1-16, så tre år på Molde gymnas. Kr sund er en flott by, ball er godt det;) klem

LillaFlisan sa...

nehe, du Inkapinka!
Nu tycker jag allt att det är dags för ännu ett litet inlägg snart.. (sa hon som inte bloggade på typ två....år..?)
Jag saknar ju dina kloka och skojiga och tänkvärda och vackra och glada inlägg.

kramelikram