fredag 5 oktober 2012

Målat golvet rutigt

Hej alla sötnosar!

Japp, nu är det länge sen jag uppdaterat min blogg igen. Men men...no excuses.

I vårt gästhus som ligger 10 meter från vårt hus har nu fått nytt köksgolv. Den gamla mattan slets bort, golvet slipades och jag kände att jag ville måla det rutigt. Som de gjorde redan på 1700-talet på slott och herresäten. Nu är ju inte det lilla huset större än ca 40 kvadrat men det hindrade inte mig, som sagt.



Usch! Kolla det gräsliga golvet som det såg ut innan det revs ut


















När mattan var borta slipade vi först. Sen markerade jag kanterna runt hela golvet med blyertspenna, som en ram

















Och sedan maskerade jag med tejp

















Jag målade med med grått innanför tejpen





















































Tejpen togs bort

















Jag tog glaset ur en ram som jag använde som mall (det gick sönder som ni kan se, men det var bara att tejpa ihop. Glasrutan är 30x30 cm. Tyckte det var ett lagom mått på rutorna

















Jag använde mallen till de första rutorna

















Här håller jag på att markera några provrutor med tejp

















Japp, tror det blir bra






















Sen var det bara att maskera resterande rutor, som ritades upp med en lång linjal av min man.

















De grå rutorna målade en gång






















Målade en gång till och tejpen togs bort. Nu börjar resultatet visa sig lite smått

















De andra rutorna maskerades med tejp och de vita rutorna målades

















Vilket jobb...Puh!

















Och tejpen togs bort

















Fint va?

















Här har jag målat en vinrödliknande rand runt själva ramen. För att förstärka den. Så gjorde man på 1700-talet och nog är det snyggt allt.



































Stiligt!

















Och här ser ni resultatet från hallen.






















Jag blev väldigt nöjd måste jag stolt säga. Kommer lägga upp nya bilder sen, på helheten.






















Måste verkligen säga att det var väldigt tidskrävande och pillrigt. Tror inte jag kommer göra om det. Men resultatet blev jag sjukt nöjd med.

Hoppas ni tar hand om er och varandra.


Kram Inka


13 kommentarer:

shabby chic og lavendel sa...

Jammen er det mye jobb å male ruter i gulvet, men for en forandring det ble!! Kjempestilig! :))Den røde randen gjorde liksom prikken over i-en. Veldig artig at du har tatt bilder også underveis som viser fremgangsmåten din.
Ha det riktig kos.
Klem Catharina

Med en doft av lavendel sa...

Hej!
så snyggt det blev, jag vet vad pilligt det är att måla rutor ,gjorde likadant i vardagsrummet förra sommaren men kul var det.
kram Annika

bakom berget sa...

Men oj oj oj....Vilket jobb! Men himla snyggt blev det. Jag har oxå ett sånt rutigt köksgolv, men det la vi in ruta för ruta liksom :o)

Ha en fin helg nu!

Kram Åsa.

LillaFlisan sa...

som jag sa förut... AKTA dig så att jag inte kommer förbi och flyttar in!

Så himla fint!

precis som du!

Största kramen

Flisan

Hanna sa...

jätte fint, verkligen.
Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på nya veckan.
kram
Hanna

Mor Inger`s hus sa...

For ett fantastisk fint golv,og for en fantastisk fin blogg du har.
Legger meg til som følger, og legger bloggen dini bloggrullen min.

Hei så lenge.

:) Inger

Rosa i huset i vitt sa...

Jamen så fint det blev

kram Rosa

Stina sa...

Men så snyggt. :-)
Stina

Hanna sa...

Tittar in för att önska dig en riktigt GOD JUL.
Kram
Hanna

ängeln i vitt sa...

Golvet är så fint...helt i min smak.

God Jul vill jag önska dig Inka

Kram Carina

Fru Lagom sa...

Otroligt fint :) Så fint skulle man ha det i köket :)

Hannis sa...

Heeeej!
Så länge sen! Hoppas att allt är bra med dig.
Har inte facebook. Eller jag har men jag använder den inte.
Däremot instagram har jag=))

Kram till dig

sulis sa...

nice article, and say thank you
.
please open my website
.
ITTELKOM JAKARTA